pondelok 9. júla 2012

Byzantskí agenti


Výročie  cyrilo- metodskej tradície ma na chvíľu prinútilo zamyslieť sa nad tým, aké to asi bolo pre našich predkov, vzdať sa niečoho, čo v duchu uchovávali po celé generácie. Ľudia sa od toho času (9. stor.) až tak veľmi nezmenili. Predstavte si Franskú ríšu, alebo Byzanciu v úlohe Európskej únie. V 9. storočí Byzancia uskutočňovala expanziu nasmerovanú nielen na Slovanov, ale aj na Arménsko, Gruzínsko, Taliansko, chazarský kaganát a arabský svet.. Misijná činnosť pre iné národy sa menila na štátnu politiku a z Konštantína a Metoda sa stali jej agenti.
Okamžite po príchode vyhlásili vojnu proti pohanstvu. Zakon sudnyj ľudem ktorého autorstvo sa pripisuje Konštantínovi a je prekladom byzantskej Eklogy z 8. storočia. Súdny zákonník, ktorý mal priniesť spravodlivosť do krajov pohanských začína hneď zostra :
Pred každým zákonníkom sa treba zmieniť o Božej pravde. Preto svätý Konštantín v prvom
zákone napísal a povedal takto: Každá dedina, v ktorej sa konajú obety alebo prísahy pohanské, nech je odovzdaná Božiemu chrámu so všetkým majetkom, ktorý patrí pánom v tejto dedine. Tí, ktorí vykonávajú obety a prísahy, nech sa predajú so všetkým svojím majetkom a získaný výnos nech sa dá chudobným.
Tí najbiednejší sa radujú, uvedomujú si, že z prijatia novej viery môžu mať nielen duchovné , ale aj hmotné obohatenie.
Tí bohatí sa radujú tiež, lebo sa im otvárajú dvere tam, kde im ich ako pohanom zatvárali pred nosom. Predstavte si ako radostne by prijímali bieloruského prezidenta v Bruseli, keby dobrovoľne odovzdal krajinu do rúk západu.
Konštantín s Metodom museli údajne bojovať aj s franským a latinským duchovenstvom, lebo ako tí tvrdili, ak niekto zabije človeka, má tri mesiace piť vodu z drevenej čaše a sklenenej sa nemá dotýkať. Nebránili vykonávať ani obety podľa starej obyčaje ani uzatvárať zákonné(???) manželstvá.
Môžeme ďakovať za to, že byzantská misia skončila tak rýchlo ako začala. Postup západu z náboženského hľadiska bol voľnejší a šiel skôr cestou vzájomného splývania. Vďaka tomu sa nám toho v ľudovej   tradícii zachovalo oveľa viac..
Prijatie kresťanstva našimi predkami, zo všetkého najviac pripomína vstup Slovenskej republiky do štruktúr EU. Tu je možné nájsť istú paralelu takmer vo všetkých udalostiach.
Vládnuca vrstva mala oprávnené očakávania, že prijatím si zabezpečí rešpekt svojich susedov, lepšiu spoluprácu a podiel(aj keď malý) pri ovplyvňovaní udalostí. Nemožno očakávať pomoc od pápeža, ak ste mu pred tým (aspoň formálne) neležali pri nohách.
Vladári si sľubovali jednoduchšiu manipuláciu s davom. Rozdrobené klany a kmene, s vlastným rodovým právom, uctievajúce každý svojich bohov a predkov sa ovládajú omnoho zložitejšie, než vycvičené homogénne stádo.
Kredit si zvyšovali aj rozširovaním stáda (napr. krstenie Čechov a Vislanov), čo je obdoba integrácie nových krajín.
Strednú vrstvu to zasiahlo asi tak ako nás tento systém. Navonok sa správali tak ako sa od nich žiadalo, no v súkromí si mysleli svoje. Pretvárka vynútená strachom. Táto tradícia sa nám uchovala dodnes, na rozdiel od tej cyrilo – metodskej, z ktorej sme si neuchovali písmo ani vierovyznanie a nedožila sa ani konca Veľkoslovenskej ríše.

9 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

Treba ale podotknut, ze tato misia sem neprisla len tak. Byzancia bola z nasej strany oslovena. Tym nechcem C a M nejako ospravedlnovat, no ide o to, ze zapadna cirkev a Frankovia asi neboli zas tak pokludni, prave z ich vplyvu sa chceli tymto obratom nasi predkovia vymanit. Jedlo lepsie ako druhe, skratka sme sa ocitli uprostred tychto tlakov...
Tvor

Anonymný povedal(a)...

Netreba hlavne zabúdať na to, že dávno pred CaM a Rímskymi pápežencami už veľká časť Slovanov bola crhristisnizovaná , ale tou "nesprávnou"variantou kresťanstva-ARIANIZMOM !Určite už v Samových dobách...

Anonymný povedal(a)...

Podľa mňa tá Byzantská misia nemala "celoštátny" úspech preto, lebo Slovanov na tomto území takmer nebolo. Tvrdé geografické názvy (Nitra, Hron, Tatra, Odra, Morava...) nie sú slovanské. Hlaholiku sem Cyril a Metod niesli zbytočne. Spolu s Ugrami ešte vo väčšej miere sem (terajšie Slovensko) prichádzali Slovania. Pestovali pamäť na Cyrilometodiádu, ale už v prostredí "rímskom".

Anonymný povedal(a)...

Kriste , na to si ako prišiel ?!!! NAOPAK! Čím ďalej tým viac všetkým aj najotrlejším odporcom dochádza, že sme tu boli veeeľmi dávno.Aj pred tvojimi Rimanmi.Rusi už sa to učia aj v školách a naši bratia Slovinci na tom tiež pracujú - navyše o tom dávno nevedú takéto sebaponižujúce reči. Ak chceš sposudzovať etimologiká a vôbec názvy, najprv si o tom trochu viac poštuduj a hlavne maj otvorené oči -nie s klapkami ako mnohýtiež odborníci...

Anonymný povedal(a)...

Ak narážaš v názvoch na strú známu "tiežteóriu o keltoch" pozri , ako sa už uvažuje o tzv.Biatecu-ešte nedávno čisto Keltskom...

http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=624

Anonymný povedal(a)...

tam je toho kopa na čítanie , ale toto je správny odkaz

http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=89

Anonymný povedal(a)...

A Ciril Hromník je veľkým otváračom očí!

http://www.tajnedejiny.sgo.sk/?p=68

Žaba povedal(a)...

Čo sa tu niekto háda sám so sebou?

Tvor- mne to s tou Rastislavovou žiadosťou príde ako hurá z Varšavskej zmluvy do NATO. Nech nás už niekto komanduje aby sme nemuseli sami. Metod vynaložil na túto misiu neskutočné úsilie, aj keď jednal len z poverenia...ale vážne, jarmulku dolu.

Raslavien povedal(a)...

Ľudia by sa mali podpisovať, keď chcú viesť diskusiu, potom je tu chaos. Táto misia a jej vplyv je súčasťou kresťanského folklóru. Na našom území úspešná nebola, pretože bežného ľudu sa nedotkla, išlo len o politický ťah. Dotklo sa to len vyšších vrstiev. Môžme povedať, že to bolo moderné, lebo to bolo aj na západe. Systematickejšia kristianizácia na našom území začala až v stredoveku s Arpádovcami.
Arianizmus bol na severných provinciách Rímskej ríše, ale o tom, že bol u nás, nemám informácie (teda od príchodu Slovanov - ak sa bavíme o čase v oficiálnej histórii).
Ten tretí komentár nebudem komentovať, príde mi ako zo začiatku 20. storočia v štýle Chaloupeckého a teda tendenčný a šovinistický.