utorok 23. júna 2009

Vajano na Hrušove





Žaba : Bola to dlho plánovaná akcia a u takých je jasné že nemôžu prebehnúť presne podľa plánu. Záštitu nad tým všetkým mali Dažbogovi vnuci z Nitravy a pre nás bola účasť otázkou cti.
Army : Z Martina sme vyrazili už tradičná trojka, a tak spomínať naše mená z podsvetia nie je nutné.
Bebo : Už cesta samotná na Hrušov sa začala zaujímavo, keď som sa chválil, že som ešte pokutu nedostal. No to som ešte nevedel, že pred Zvolenom budú čakať práve na nás a zisťovať, či sme zaplatili povinné mýto na Zvolenský hrad
Žaba : Ja som si nevšimol ani to že ideme po diaľnici a že nemáme známku som nemal ani v päte.
Bebo : Nevedel som, že na našom juhu sa cesta tretej triedy dokáže zmeniť na tankodrom. To aj zvážnice vo Veľkej Fatre sú lepšie pre moje auto.
Žaba : Tesne pred cieľom sme narazili na Dobrodeja utekajúceho z miesta činu, ako sa odoberá na konkurenčný obrad veľmajstra Žiarislava a chvíľu na to sme už boli v Hrušove.
Army : Zraz s ľuďmi oboznámenými s terénom sa mal uskutočniť v hlavnej krčme. Tam sme si počas čakania na kontaktné osoby všimli dopravnú anomáliu prechod pre babičky v krojoch. Išlo ich tade asi 50.
Bebo : Ešte nikdy som nevidel takú frekvenciu babiek v krojoch, ktoré chodili po prechode pre ne. Návrat z kostola jedna z nich nevydržala a musela si odskočiť na jedno poldeci.
Army : Po príchode známych sme sa ešte občerstvili a pobrali na miesto určenia, kde sme sa ubytovali v stanoch. Postupne sa tam kumulovalo čoraz väčšie množstvo ľudí a alkoholu. Potužili sme sa ním a poutužovali aj staré priateľstvá a objavili i nové.

Žaba : Hneď ako som postavil svoj stan, začal sa doň zbiehať všetok hmyz z okolia. Úplný raj pre mňa, keby som vedel, nenosím si toľko jedla.
Bebo : Zistil som, že hrušovské diviaky sú veľmi smelé a nevadila im ani naša spoločnosť. Dokonca vznášam obvinenie proti nim, lebo ráno nám zmizlo nejaké to pivo. Alebo žeby to všetko podopíjal Šimon?
Najviac som si opäť rozumel so ženským pohlavím a Zorka mi ráno pripravila teplé náručie a ja som mohol dospať prebdenú noc. Úprimne ti ďakujem a prepáč, že som pre teba nemal granule.
Army : . Sobota sa už niesla v duchu obradu. Prípravy prebiehali celý deň, ale postupne ich začal prerušovať dážď, ktorý sa neskôr ukázal ako ďalší spoločník obradu.
Žaba : Najväčšia škoda bola že Budislava, hlavného žreca a hlavu celého slnovratu vzala do pazúrov horúčka a musel nás tým pádom opustiť. Práve preto chýbali aj niektoré plánované body ( napr. beseda občín, alebo ranná modlitba), ale musím na druhú stranu poznamenať že Ivan ktorému pripadla úloha zastupovať Budislava sa snažil a bolo ta aj vidieť.
Army : . Obrad sa konal na vyvýšenom mieste s piatimi ohniskami. Postupne sme sa tam presunuli. Samotnému obradu predchádzali hry, ako zápasenie, hod vencom, lukostreľba. Nezúčastnil som sa, tradične J Každé mesto či združenie svoje zastúpenie malo. Asi najzaujímavejším elementom obradu bol Šimon, kto tam bol, vie prečo. Šimon, voda na očistu rúk sa nepije J



Žaba : Obrad bol z môjho pohľadu nestrojený a prirodzený. V niektorých momentoch bol fakt mimo kontrolu a to sa mi vždy javí ako veľké plus. Divadlo je pre snobov.
Army : Najviac ma zaujal Vlastizdar z Nitry a Draogovid, ktorí sa skutočne originálne k veci postavili.
Žaba : Ich reč bola, aspoň pre mňa, najsilnejším momentom obradu.
Army : Po obrade nasledoval ešte guláš, a neskôr volná zábava, ale kedže som bol premočený nezúčastnil som sa.
Bebo : Netušil som ani to, že Záhoráci majú také skvelé kuchárske schopnosti a dokážu ma prekvapiť aj obyčajným guľášom.
Army : . Ale akcia sa mi aj tak vcelku pozdávala, škoda len že nevyšlo počasie. Sláva!
Žaba : Počasie nás okradlo o polovicu nadšenia, to je síce pravda, ale aj tak klobúk dolu pred odvahou celé to zorganizovať. Chvála Dažbogovim vnukom!
Bebo : No a rozdrbanú cestu naspäť mi spestrila streľba z pištole. Myslel som si, že ma ešte naháňa mýtna zvolenská polícia a pýta si ďalšie chechtáčiky. Takú radosť som im ale neurobil, dupol som na plyn a opäť som pri mojom smolovom úseku preklínal všetkých cestárov a fízlov. Prajem si, aby diaľničné nálepky vystriedali radšej vstupenky do cirkusu. Účinkujúci by mohli mať na sebe reflexné vesty a mávať na všetkých plácačkami. To by bolo potom dúfam zadarmo.
Rarach

2 komentáre:

Raslavien povedal(a)...

Veru, všetko to nakoniec dopadlo, ako dopadlo. Dážď síce bol, ale počas samotného obradu nepadla ani kvapka :)
Ľudí tam bolo stále viac a viac, niekedy som mal pocit, že sme na ulici a chodia nejakí pocestní, ale nebolo to tak (s každým si musí človek čosi zapiť, ach).
Budislava to mrzí doteraz, že ochorel, ale veríme, že sa z toho stane tradícia a bude to môcť prežiť nabudúce s nami :)
Inak prekvapila ma neočakávaná účasť blavákov, milo :)
P.S. Súhlasím s Rarachom, Vlastizdar si to skutočne pripravil a Dragovid ohromil nárečím ;)

Unknown povedal(a)...

No,celková účasť bola dobrá.Ľudí sa nás zišlo z celého Slovenska a to doslovne.Myslím si,že by sa z toho mohla stať tradícia,aj keď to je blízko Perúnových dní.Slnovrat,Vajano,či Jánske ohne,to je jedno,stretneme sa i o rok.Ďakujem všetkým,ktorí priložili riku k dielu.S Bohmi i predkami!