Perúnov kruh
predstavuje po Žiarislavovom Rodnom kruhu najstaršiu a najväčšiu slovenskú
rodnovereckú občinu, ktorá vo svojej členskej základni zastrešuje územie celej
Slovenskej republiky. Jeho počiatky datujeme koncom 20. storočia, presnejšie
do roku 1999. Vtedy sa na troskách staršej vlasteneckej organizácie začala
formovať skupina ľudí so silnejším slovanským a neskôr pohanským cítením.
Zakladateľom a dlhoročným hlavným žrecom občiny bol Svjatoslav[1]
z jeho bratislavskej vetvy. Prvým
obradom, ktorý započal aktívnejšiu činnosť bol obrad na vrchu Sitno, kde sa
neskôr konal pravidelnejšie zimný slnovrat. Aj ten viedol Svjatoslav. Občinu
a ľudí v nej tvorili spočiatku tri mestá – Bratislava, Martin
a Kremnica. Postupne sa rozšírila aj o ďalšie slovenské mestá.
Svjatoslavova vierouka sa hlavne v začiatkoch dosť opierala o pramene
ruských občín a ich literatúru.
V roku
2001 sa uskutočnil prvý obrad zasvätetený Perúnovi ako patrónovi celej občiny
v Kremnických vrchoch neďaleko legendami opradeného Velestúru na hore
Smrečník. Jeho dátum je podľa prameňov pevne stanovený na 21. júla (spočiatku
bol tento dátum pevný, bez ohľadu na deň, ktorý vychádzal, no neskôr sa pre
rôzne zaneprázdnenie a povinnosti členov rozhodlo, že to bude najbližšiu
sobotu k tomuto dátumu). Ďalší rok
sa presunul priamo na Velestúr, kvôli ťažbe dreva na pôvodnom mieste. Tu sa
osadili modly a vytvorila sa svätyňa. Na treťom ročníku dostala svätyňa aj
podobu kameňmi vykladaného kruhu. Obrad vtedy viedol Svjatoslav spolu
s poľským žrecom a žrekyňou, ktorí prišli a pomohli
s celkovou prípravou. Časť rituálu
bola vedená slovensky a časť poľsky. Na štvrtom ročníku dostalo kapišče
svoju finálnu podobu a počas piateho sa kvôli vandalizmu neznámych
páchateľov presunulo obradisko na Smrečník, kde leží s ďalšími úpravami
dodnes. V rámci občiny sa Perúnove dni konajú pravidelne a tvoria
najhlavnejší a najnavštevovanejší obrad. Z počiatku sa ho
zúčastňovala desiatka ľudí a dnes priláka okolo 60 návštevníkov, častokrát
aj mimo občinu. Okrem Slovákov sa ho zúčastňujú pravidelne aj hostia
z Českej republiky[2]¯[3]
a Poľska[4],
výnimočne aj z inej krajiny.
V rámci
Perúnovho kruhu – Bratislava sa konali obrady okrem Sitna aj na hradisku Molpír
a na Devínskej Kobyle. Ako už bolo spomenuté, Sitno bolo vybrané pre zimný
slnovrat. Na hradisku Molpír sa s nepravidelnosťou vítala jar a pálila
Morena a miesto na Devínskej kobyle bolo pre svoju blízkosť určené pre
rôzne obrady v rámci celého roka (napríklad aj zimný slnovrat, či obrad
zasvätený Stribogovi[5]).
Perúnov kruh sa
postupne formoval a získaval nových členov. Hlavne príchod starešinu Vlka
Ohnivého Draka po druhom obrade na Velestúre znamenal rozšírenie pôsobnosti aj
na východné Slovensko. Obrady s nízkym počtom ľudí sa konali aj na vrchu
Oblík, v Malej Sobranej a pri Raslavkameni[6].
Neskôr sa tieto aktivity v rámci východného Slovenska rozhodol po dlhšej
odmlke starešina zlúčiť s novou občinou zameranou na východ – Svätoháj
Rodnej viery[7].
Martinčania sa
rozhodli vytvoriť Perúnov kruh – Rarach Turiec. Už v roku 2001, kedy bol
prvý obrad na Velestúre sa v Turci rozhodli sláviť sviatok Kračúň na záver
zimného slnovratu. Jeho slávenie mapujeme do dnešných dní a stal sa
nepísanou a veľmi navštevovanou tradíciou. Na základe dobovej povery
o kulminácii zlých síl zimy v jednom priestore sa koná vždy na inom
mieste v okolí Martina. Okrem neho sa postupom času konal aj Rodov deň
v septembri, ktorý sa spojil s oslavou Dožiniek. Miesto spočiatku
komorného sviatku bolo vybrané v okolí Martinských hôľ. Pre vyčíňanie
vandalov sa obradisko presunulo na Hradište pri Martine. Neskôr sa počet
návštevníkov rozšíril a boli ročníky, kedy prišli aj návštevy
z Poľska či Čiech. Pomerne cyklickým bol sviatok Živy na začiatku mája.
Miesto obradu neostalo rovnaké a bolo vecou každoročného výberu. Mimo
priame okolie Martina sa konalo aj v obci Krpeľany na hradisku Pohanovo[8].
Nepravidelná bola spočiatku aj Mokoš. Martinčania implementovali do svojich
obradov hlavne miestne zvyky a ľudové tradície. A tak vytvorili
syntézu na základe starých materiálov s novými a tradícia
turčianského regiónu ostala zachovaná. Rarach Turiec disponuje aj svojou
vlastnou webovou stránkou, ktorá má informatívny ale aj reflexívny charakter[9].
V Turci je veľmi silný ekologický aspekt, ktorý sa prejavuje aj výberom
tém a aktivitami organizácie. V minulosti sa zúčastňovali aj
ekoprojektov v regióne[10].
Veľké
rozšírenie Perúnovho kruhu čo do počtu členov a poľa pôsobnosti znamenal
príchod ľudí z Nitry v roku 2006, ktorí vytvorili neskôr jeho
najväčšiu pobočku. Pôvodne sa ich aktivity konali v rámci Žiarislavovho
Rodného kruhu. Počas sérii prednášok Slovanské kolo v Nitre sa spoznali
s Perúnovým kruhom a ostatnými organizáciami v republike. Na tejto
konferencii sa stretávali ľudia z celého Slovenska a vymieňali si
svoje vedomosti a skúsenosti v rámci slovanskej histórie
a kultúry. Každý prezentoval svoje názory a ľudia sa tak mohli
obohatiť o nové podnety, prípadne prehodnotiť tie staré. Neskôr na základe
pozvánky od získaných kontaktov sa zúčastnili celoslovenských osláv Perúnových
dní na Velestúre. Pre Perúnov kruh – Nitra bol vždy dôležitý aspekt bojovníka,
ktorý stelesňoval Perún a v Perúnovom kruhu získali zázemie, ktoré už
dlhšie hľadali. Občinu obohatili
o ľudové kroje a hudobné nástroje, ktoré neskôr zakomponovali aj do
svojich obradov a stali sa ich integrálnou súčasťou. Okrem toho sa
v Nitre teší obľube remeslo. Členovia sa venujú umeleckému kováčstvu,
práci s drevom a kožou. Vytvorili si svoje vlastné združenie, cech
starých remesiel - Kovlad, ktoré zastrešuje tieto aktivity[11]
(pôvodne to bol aj názov pre občinu).Tieto výrobky sa tešia veľkej obľube
v rámci celého Slovenska a človek ich môže dostať aj na podujatiach
iného historického či kultúrneho charakteru. V rámci obradov Perúnov kruh
– Nitra organizoval viaceré aktivity v neďalekom Jelenci či v okolí
hory Zobor. S určitou pravidelnosťou sa tu organizujú Hromnice, Mokoš či
Kračúň. Občina často v minulosti aj dnes spolupracovala s ďalšou
nitrianskou skupinou Dažbogovi vnuci. S nimi boli obrady ako Vítanie jary
– Pálenie Moreny, Letný slnovrat – Kupalo/Vajano alebo už spomínaná Mokoš/Sviatok
predkov či Kračúň. Dôvod vzniku dvoch občín v jednom meste si vysvetľujú
jednoducho. Pred tým sa ľudia nepoznali a neskôr sa plne identifikovali so
svojimi skupinami, že nebol dôvod ich navzájom zlúčiť. Vzťahy sú ale priateľské
a navzájom sa podporujú. Dôležitým
cieľom pre Nitranov sa stalo získanie vlastnej pôdy a vytvorenie úzkej
komunity ľudí, ktorá bude sebestačná a izolovaná od majoritnej
spoločnosti. O to sa pokúšali aj v organizáciách predtým
a o to sa pokúšajú aj dnes. Základný kameň bol postavený a len
budúcnosť ukáže, kam sa podarí zájsť. Tento cieľ teraz naplno zamestnáva ich
voľný čas a tak niektoré predchádzajúce aktivity boli odložené.
Ľudia
v okolí Kremnice si v rámci Perúnovho kruhu dali za cieľ ochranu
a kultiváciu miesta na Smrečníku. Pravidelne sa starajú o obradisko
a prípravu osláv v rámci Perúnových dní na Velestúre. Zabezpečujú
prípadné ubytovanie v Hostinci či veci súvisiace s prepravou
materiálu a poživín na miesto podujatia alebo parkovanie. V okolí
Hostinca pod Velestúrom sa mimo hlavný obrad konajú rôzne sprievodné aktivity.
Hlavným lákadlom pre mnohých športovejšie nadaných ľudí je športové podujatie
s názvom Velesiáda. Tú organizuje Perúnov kruh pravidelne a ponúka
výhercom rôzne vecné ceny. Tie sa ponúknu od rôznych sponzorov
a remeselníkov navštevujúcich túto akciu a sú z roka na rok
pestrejšie rovnako ako aj samotný program podujatia.
Členovia
Perúnovho kruhu sa v minulosti zúčastňovali na akciách a obradoch iných
slovanských občín v Európe. V rôznom zložení ich mohli vidieť
organizátori na akciách v Poľsku, v Českej republike, na Ukrajine,
v Slovinsku a v Srbsku. Boli prítomní aj na Konferencii
o Slovenskom nasledju v Belehrade, v Srbsku[12]
v roku 2007. Zástupca Perúnovho kruhu tu viedol prednášku o runách na
Slovensku a zahralo sa aj na slovenské gajdy. Neskôr sa zúčastnili aj
slovanskej veče. Okrem zahraničia boli prítomní aj na Stretnutí západoslovanských rodnovereckých spolkov[13],
ktoré sa podarilo zorganizovať hneď dvakrát. Raz na Slovensku v Nitre
a druhýkrát v Českej republike po slávnosti Dožiniek na zrúcanine
hradu Rabštejn u Chrudimi.
Perúnov kruh dnes predstavuje celoslovenskú občinu, ktorej hlavný obrad sa sústreďuje okolo Perúnových dní na Velestúre. Tento rok sa konal už 13. ročník tohto podujatia[14]. Ide o voľné zoskupenie ľudí, ktoré nie je oficiálne zaregistrované. Dôvodom je rozhodnutie väčšiny členov, ktorým vyhovuje tento stav. V mnohých debatách v rámci celoslovenskej diskusie o založení Zväzu slovenských rodnovereckých občín viackrát predniesli svoje argumenty a aj potrebu zachovať miestne občinové zriadenie. Podobčiny organizujú lokálne obrady a okrem toho sa zapájajú do aktivít v rámci rodnovereckého spektra na Slovensku. Jednou z nich bol aj spoločný obrad letného slnovratu v Hrušove[15], či časopis Kresadlo[16], kde niektorí členovia taktiež publikovali. Taktiež má svoje webové stránky[17], ktoré ale dnes už nie sú moc aktívne a články sa objavujú napríklad na stránke Rarachu alebo v už spomínanom Kresadle. Udržujú priateľské vzťahy so slovanskými občinami v celej Európe.
Perúnov kruh dnes predstavuje celoslovenskú občinu, ktorej hlavný obrad sa sústreďuje okolo Perúnových dní na Velestúre. Tento rok sa konal už 13. ročník tohto podujatia[14]. Ide o voľné zoskupenie ľudí, ktoré nie je oficiálne zaregistrované. Dôvodom je rozhodnutie väčšiny členov, ktorým vyhovuje tento stav. V mnohých debatách v rámci celoslovenskej diskusie o založení Zväzu slovenských rodnovereckých občín viackrát predniesli svoje argumenty a aj potrebu zachovať miestne občinové zriadenie. Podobčiny organizujú lokálne obrady a okrem toho sa zapájajú do aktivít v rámci rodnovereckého spektra na Slovensku. Jednou z nich bol aj spoločný obrad letného slnovratu v Hrušove[15], či časopis Kresadlo[16], kde niektorí členovia taktiež publikovali. Taktiež má svoje webové stránky[17], ktoré ale dnes už nie sú moc aktívne a články sa objavujú napríklad na stránke Rarachu alebo v už spomínanom Kresadle. Udržujú priateľské vzťahy so slovanskými občinami v celej Európe.
Raslavien, Perúnov kruh
[1]
Svjatoslav opustil Perúnov kruh po 9. Perúnových dňoch na Velestúre
z osobných dôvodov.
[2] Reportáž
z osláv Perúnových dní na Velestúre od Veleslavy z ČR: http://veleslava.cz/slovane-a-rodna-vira/svatky-slavnosti-a-obrady/jak-jsem-perunuv-den-letos-slavila-hned-dvakrat/.
[3]
Informácie o aktivitách Rodnej víry z ČR v rámci výletov na
Slovensko: http://rodnavira.cz/perunuv-den/.
[4] Reportáž
na stránke ZZW Słowiańskiej Wiary: http://www.slowianskawiara.pl/swieto-peruna-na-slowackim-welesturze/.
[5] Posledná
akcia na Devínskej Kobyle bol práve Stribog: http://www.krugperuna.org/stribog-2011/.
[6] Kde bola
vystavená aj informačná tabuľa. Viac informácii tu: http://www.krugperuna.org/raslavkamen/.
[7] Viac
info o Svätoháji Rodnej viery: http://svatohaj.sk/.
[8] Reportáž
z Dňa Živy na hrádku Pohanovo: http://rarach-turiec.blogspot.com/2009/05/den-zivy.html.
[9] http://www.rarach-turiec.blogspot.com.
[10]
Reportáž z akcie: http://rarach-turiec.blogspot.sk/2009/10/ekoprojekt-jedloviny-2009_24.html.
[11] http://kovlad.sk/
[12]
Reportáž z podujatia: http://www.svevlad.org.rs/knjige_files/konferencija.html.
[13]
Reportáž z podujatia: http://www.svatohaj.sk/beseda.html.
[14]
Reportáž z osláv: http://www.rarach-turiec.blogspot.sk/2013/07/velestur-2013-z-pohladu-raslaviena_23.html.
[15] http://rarach-turiec.blogspot.sk/2009/06/vajano-na-hrusove.html.
[16] FB
stránka časopisu: https://www.facebook.com/pages/Kresadlo/273077926063237.
[17] Dnes
menej aktívne stránky občiny: http://www.krugperuna.org/.
6 komentárov:
Ďakujem Rafovi za tento článok.Možno sa s ním mnohí nestotožnia,ale mne sa páči a našiel som v ňom veľa spomienok.Niečo podobné tu chýbalo a vyplnila sa tým medzera.
Velmi zaujimavy clanok,najviac ma dostal fakt, ako malo som vedel o niecom, coho sa citim sucastou. Vdaka za pramen poznania :)
Výborný článok , chválim. Celkovo sa mi páči zhrnutie a zaspomínanie
Viac hláv, viac rozumu. Tento článok bol spoločným dielom všetkých, ktorí boli ochotní zaspomínať si a podeliť sa s autorom o to.
Nievie niekto či aj tu v okolí Trenčína je niaka občina ? Tiež sa už dlhšie (2 roky približne) cítim byť Rodnovercom a neviem nikoho takého nájsť.
Zo srdečným pozdravom Zelenoslav
louis vuitton replica w54 q7m02q3d59 replica designer backpacks r92 e7x54a4r98 high replica bags t03 b4r01m4f79
Zverejnenie komentára