streda 27. júla 2011

Velestúr 11 v plusoch a minusoch

+ počet zúčastnených z roka na rok rastie a v tento rok nás bolo vyše šesťdesiat z rôznych kútov Slovenska aj Európy ( Čiech, Poľska, ale napríklad aj z Francúzka)

- smutným faktom však zostáva že s kvantitou stúpa aj počet ľudí, ktorí si, slušne povedané, zrejme zmýlili akciu. Niektoré nočné prejavy si radšej inak ani vysvetľovať nechcem.


+ stále je však dosť takých, ktorí sú ochotní nezištne priložiť ruku k hladšiemu priebehu perúnovho dňa. Veľká vďaka Bubovmu otcovi, ale našim bratom z Nitry.

- najväčšou slabinou bolo myslím počasie, aj keď pomaly si už začíname zvykať na to že sa na nás nebo neusmieva.

+ na druhú stranu dážď vie schladiť hlavy a tých horúcich nebolo málo.

- viacero ľudí sa sťažovalo na platenie za chatu a sudy s pivom. Sám som v chate nespal a ani pivu som veľmi neublížil, no zaplatil som, tak ako každý rok. Nerád by som by som to pivo vynášal na chrbte a pil ho pred očami cudzích ľudí ubytovaných na chate. Už sa v minulosti stalo že nad nami krútili hlavou výrastkovia čo nás považovali za nejakú sektu.

+ oceňujem aj fakt že popri tradičných bodoch ako sú velesiáda a obrad, sa dejú aj sprievodné akcie ako túry do okolia, spoločná prechádzka k runovej skale, alebo iniciačný obrad.

- prechádzky pod vplyvom alkoholu spojenú s kaličením nôh zas tak vysoko neoceňujem.


+ za pochvalu stojí rýchle sformovanie záchrannej skupiny, ktorá nešťastníka dohľadala a na márach ho priviedla k Hostincu (prajem skoré uzdravenie)

- obrad bol podľa viacerých ľudí krátky a proti tejto výhrade nič nenamietam. Priebeh obradu sa prakticky nezmenil od prvého Velestúru.

+ je fajn, že mnohí z obradom radi pomohli bez výzvy už automaticky a boli doň ochotný vstúpiť aj svojou troškou.

- a čudné že iní sa tomu bránili ako keby sa im vnucoval otčenáš.

+ ukázal sa pôvodný žrec a zakladateľ Perúnovho kruhu.

- lenže obradu sa nezúčastnil

+ ale aspoň eskortoval zraneného

- na Velesiáde neuspel žiadny Martinčan, mám taký dojem že sa jej ani nezúčastnil.

+ no ochotných bojovníkov ( aj šarmantných bojovníčok) bolo aj tak dosť.


- tých bojovníčok mohlo byť pokojne aj viac.
+ obrad sa udial pri nádhernom západe slnka čo mu dodalo nezabudnuteľné čaro.

- narušilo ho fotografovanie, ale všetko sa vysvetlilo.

+ domnievam sa že málokto ľutoval že prišiel

- no svoje výhrady mal iste každý z nás. Mňa najviac štve že som sa nemal čas sa takmer s nikým rozlúčiť a poďakovať sa.

+ dúfam že sa v komentároch doplní aspoň z časti to, čo som nechtiac, alebo zámerne vynechal.


Žaba

10 komentárov:

ArmySlav povedal(a)...

Ja som sa Velesiady zúčastnil

Raslavien povedal(a)...
Tento komentár bol odstránený autorom.
Raslavien povedal(a)...

Žaba, bravúrne si to zhodnotil, tebou známou a populárnou metódou. Mám podobné pocity, aj keď v piatku som nebol najemnejší tiež. Taktiež by som spomenul celkom náučnú, aj keď miestami vtipnú prednášku, ktorej sa zúčastnila trojica bludičiek. Čo si nedal ty, dal tvoj občinový kolega po tebe ;)

Sláva nám! Sláva hornému Slovensku (alebo Uhorsku?) !

Anonymný povedal(a)...

Zdar, dovolim si aj ja jeden komentar. Hoc som iba navtevnik, no tiez treba pridat aj nejaku kritiku. Myslim, ze Zaba dobre vystihol v bodoch zakladne crty sviatku a dokazem sa s tym stotoznit.
Rad by som vyzdvihol aj Boricovu organizacnu pracu - vsetko sa zdalo bez problemov, aj kapustnica bola vyborna, za vsetko dakujem. Pacil sa mi aj obrad - osobne si myslim, ze Zaba bol najpovolanejsim pre tuto ulohu (i ked z rybnika vylezie len raz za rok). Pocas obradu na mna len trochu rusivo posobilo, ked ludia citali svoje texty. Predsa len, aj nasi predkovia stavali hlavne na ustnej tradicii a ked uz by mal aj niekto problem s pamatou, vzdy moze povedat zo srdca svojimi slovami to, co treba. Tiez by som mal vyhrady k velmi formalnemu "prijimaniu viery" a tiez mena, ale to je na dlhsiu debatu a je to uz zalezitostou KP ako k tomu pristupuje.
Najvacsi nedostatok vidim v kulturnej urovni mimo priebehu obradu. Predsa len sviatok sa svati po cely jeho cas, a aj ked zabavu treba, vsetko sa da aj trochu inak. Myslim, ze chyba niekto, kto by sa o kulturnu uroven staral. Nejde o to niekomu vnucovat program, ale ostatnych inspirovat spravnym smerom. Kedysi sa pri ohni spievali tradicne a ludove piesne, tento rok ludia pustali z mobilu techno a pri ohni vyblakovali casto kadejake primitivne odrhovacky. Tiez som mal v niektorych pripadoch pocit, ze pre urcitych ludi sviatok bol skor sposob ako sa opit na chate, teda aj s tematickym vecerom (ako niektori chodia na diskoteku 80tych rokov, niekto do krcmy na piratsky vecer, tak my sme mali opijas na pocest Peruna). Urcite boli aj nejake iniciativy, ale skor individualne. Vsimol som si, ze aj Polske dievcata malo spievali. Chybal mi tam Bebo, ktory udrziaval dobru naladu, lenze i tak bolo na spev malo priestoru medzi tym vsetkym. Sam nie som nejako extra fajnovy, ale to co bolo pocut najma piatkovu noc mnohych ludi nepotesilo (viem aj o niektorych starych navstevnikoch, co ich to odradilo od dalsej navtevy). Obzvlast dobre sa tento rok darilo famam a paranoia z policie prekvita, no treba sa na to pozriet aj takto - ako sa chcete branit obvineniam z extremizmu, ked sa obcas predvazda to, co sa predvadza? Neberte to nejako zle za to, co pisem kritiky (niekto to asi napisat musi). Celkovo som rad, ze som prisiel a rad som videl mnohych znamych. Tiez som vyuzil svoj cas naplno. Len si treba polozit otazku, ci je toto ta tradicia, ktoru chcete uchovavat pre dalsie generacie. Sam si tiez nemyslim, ze treba brat vsetko prilis vazne, no i tak sa treba zamysliet nad tym akym smerom sa to ubera.

Tvor

Anonymný povedal(a)...

O kultúre na Velestúre sa nedá ani hovoriť. Máš pravdu že sa nedá ľudom vnucovať. Na začiatku toho všetkého keď na obrad prišlo sotva 20 ľudí, sa večer pri ohni rozprávalo o veciach čo mali so sviatkom a miestom aspoň niečo spoločné. Bavilo ma počúvať tých čudákov. Bez sudov, kapustnice a hluku...chutilo mi to oveľa viac.

Uvedomujem si že prijímanie viery či mena je niečo čo by sa nemalo odbiť jednou vetou.Tento bod by som z obradu kľudne vynechal, preto že sa jedná o osobnú vec každého jednotlivca a ako taka si zasluhuje oveľa väčšiu vážnosť aj intimitu.

Pre mňa to už nedosahuje uspokojivú úroveň. Rád sa stretnem z fajn ľudmi a rád by som ich stretol aj o rok. To je aj dôvod kôli ktorému zahrám žreca, bez obradu by to bolo úplné fiasko...ľudia by už asi za rok neprišli. Veľa vecí tam vyžaduje zmenu. Hlavný zádrheľ je asi v tom že Perúnov Kruh vlastne neexistuje. Na zmenách sa nemá kto dohodnúť a možno ich ani nik nechce.

Žaba

miki povedal(a)...

Obávam sa, že musím súhlasiť s Tvorom aj Žabom.

Problém Velestúru je ten, že sa stal obeťou svojho vlastného úspechu a našej otvorenosti. Je to už komerčný sviatok.

Kým kedysi sme museli "prosiť" ľudí, aby tam prišli, teraz by sme mali starostlivo vyberať, koho si tam zoberieme.

Možno by malo zmysel celý Velestúr začať nanovo aj s našimi skúsenosťami a vekom. Znova začať "tajne" v okruhu ľudí, ktorých poznáme a o ktorých vieme, že to pre nich nie je len ožieračka s cirkusom, ale naozaj niečo, kde chcú byť.

Preto sa mi nepáči, keď sa na facebooku robí nábor a veľká reklama na Velestúr. Ako som už veľakrát povedal. Nie sme misionári. Celý Velestúr a Krug Peruna je pre nás a nie pre cudzích ľudí. Ak niekto chce, nech si ho spraví sám. Nám tiež nikto nič nedal zadarmo a všetko sme si museli vymyslieť a odpracovať sami.

Viem, že mne sa z cudziny veľmi ľahko kváka, ale to, čo Žaba popísal už vnímam posledné tri - štyri roky a musím povedať, že moja motivácia si vybojovať dovolenku a kúpiť letenku, aby som sa Velestúru zúčastnil sa z roka na rok znižuje.

Čo je škoda, lebo tých ľudí, ktorých mám na Velestúre rád, mám naozaj rád.

Anonymný povedal(a)...

Miki, nehladal by som pricinu vsetkych problemov len v novych ludoch, kedze aj niektori "stari" im ukazali, ako sa da robit bordel. Novi nie su nijako vychovavani, a pritom netreba spravit nic viac, nez len ist trochu prikladom.)
Tvor

miki povedal(a)...

@Tvor.

V niečom máš pravdu, v niečom nie.
Osobne si myslím, že je jednoduchšie zvládnuť menej ako viac ľudí.

S tým, že niektorí starí ľudia ukazujú tým novým, ako robiť bordel musím súhlasiť. Preto si myslím, že by sme mali začať znova, s menej ľuďmi a hlavne s takými, pre ktorých to nie je hlavne vyhodenie si z kopýtka v lese a s divadelným predstavením.

A keď sa tam vyformuje jadro, tak potom môžeme opatrne priberať nových, ktorí keď uvidia, aké sú tam pravidlá a že sa vynucujú, tak sa im buď prispôsobia, alebo sa tam už viac neukážu.

Anonymný povedal(a)...

Nemôžme zakázať ľuďom vyšľapať si do vrchov a postaviť si tam stan. Perúnov deň bol vždy verejným sviatkom a keby to tak nebolo nikdy by sme nepoznali napr. takých skvelých ľudí ako sú Nitrania. Mnoho pre Velestúr urobili aj postavičky čo sa tam ukázali len raz. Ostatné sviatky sú uzavretejšie a myslím že tak by to malo zostať.
Ak sa pozastavujem nad nekultúrnosťou stojí mi zato zamyslieť sa nad tým, čo som urobil ja, aby som to zmenil. Ak ponukneme ľuďom lepšiu zabavu ako je chlastanie a hudba z mobilu tak je po väčšine problémov.
A alkohol s čudákmi sú nepriemnou velestúrskou tradíciou hneď od toho prvého. Absolvoval som všetky tak viem o čom hovorím.
Bez vlastnej aktivity sa nič nezmení aj keby sme zavreli Perúnov Deň do nejakého kultúrneho domu a kontrolovali pozvánky.
Žaba

Anonymný povedal(a)...

mal som zaujem o ucast na velesture, pisal som s rarachom cez emaily, nebol ochotny mi dat telefonne cislo, pre pripad, ze by som zabludil a chcel sa spytal na cestu. navyse mi vynadal mi do buzerantov za to, ze som to cislo chcel. odporucam kazdemu, aby sa vyhybal tomuto cloveku plneho zla. je to chudak.